torsdag 26 april 2012

Vi gillar olika.

Trillade in på en blogg för ett tag sedan, vilket resulterade i att ilska sköljde över mig.

"jag måste bara lägga en kommentar om den debatt som går på fb om att kurviga tjejer är snyggare än smala. jag läste inlägget här nedan och höll med totalt..
Men såå typiskt människor att hävda att kurvor är hett. Dagens skönhetsideal är att se så frisk och smal ut som möjligt. Att vara överviktig eller ”kurvig med kött på bena” som människor hävdar är ju rentav ohälsosamt. Det finns ju betydligt större statistik på att ÖVERVIKTIGA DÖR I FÖRTID OCH LÖPER STÖRRE RISK ATT DRABBAS AV HJÄRT OCH KÄRLSJUKDOMAR ÄN VAD SMALA HAR. Så kom för fan inte och säg att smala människor är ohälsosamma. Det är bara överviktiga som säger bara för att man tycker synd om sig själv. Get real bitch, att vara tjock är inte attraktivt.Jag håller faktisk med till fullo, att ha fult med bilringar och valkar är inte snyggt för fem öre. Jag skriver inte detta för att kränka någon utan bara sanningen. Om ni nu inte gillar det, sluta läs min blogg då!"


Hur kan man skriva något sådant här, och fortfarande stå rak i ryggen?
Numero uno - vem är du att avgöra vad som är vackert och inte?
Numero dos - VARFÖR pågår denna diskussion överhuvudtaget?
Numero tres - det är en JÄVLA skillnad på att vara överviktig och vara kurvig.
Numero quatro - det är inte bra att vara varken för stor eller för liten.
Numero cinco - lägg ner.

Jag är kurvig, och jag skäms inte. Jag anser själv att jag gärna hade varit smalare, och haft en kanonsnygg kroppsform. Men det är inte alla som föds med det, och det är inte heller alla som känner att de orkar göra något åt det. Jag är en av dem. Jag gillar läget, och accepterar att det är såhär jag ser ut. Varför i helvete ska man skriva något sådant på sin blogg, för att avsiktligt trycka ner människor som de själva inte tycker är attraktiva?
Man kan inte heller säga att ''de flesta killar gillar...'' för det är också fel. Du kan aldrig tala för någon annan.
Vi gillar olika, så att säga.

Enligt mig så får man tycka precis vad man vill, och säga precis vad man vill, så länge man inte kränker någon annan. Skriver du något sånt här på din blogg, så vill jag gärna se dig gå fram till en person som du anser är ''oattraktiv'' just för att denna människan är det du kallar ''överviktig''. Jag tror att majoriteten av de du skulle säga det till inte skulle bli ledsna, utan snarare förbannade, eller undra vad fan du var för typ. Du får bara dig själv att se dum ut.


En del människor borde verkligen tänka efter innan de låter fingrarna vandra över tangentbordet.

3 kommentarer:

  1. Lookism och normen hur folk ska se ut skapar bara problem.

    SvaraRadera
  2. Men vafan.
    Åh vad arg jag blev när jag läste detta.
    Självklart är det inte hälsosamt att vara värken tjock eller smal som du sa
    men hur man än ser ut så är det alltid någon idiot som ska påpeka hur man ser ut..
    Förstår inte hur man tänker, varför man överhuvudtaget bryr sig för fem öre över hur någon annan ser ut eller om den personen är oattraktiv???
    Fan vad störigt.. USCH FY FAN VAD VISSA ÄR ...........

    Puss på dig elin, du är hur fin som helst <3

    SvaraRadera